Koolhydraatarm eten deel 2

Hi,

 

Leuk dat je er weer bent! In mijn vorige blog heb ik het gehad over koolhydraatarm eten en toen heb ik    deels uitgelegd wat het inhoud en vandaag ga ik er nog wat dieper op in.

 

Hoe start ik met Koolhydraatarm eten?


Om te beginnen moet je je goed inlezen op internet, als je op google "koolhydraatarm eten" komen er tal van sites tevoorschijn waar je veel informatie vandaan kan halen. Ik zal hier vandaag een kleine bijdrage aan leveren.

Om te beginnen moet je weten hoeveel eiwit, vet en koolhydraten je per dag mag, dit is simpel te bepalen door deze regel ,

1 keer je gewicht in eiwit

1,5 keer je gewicht in vet
20-30 koolhydraten

Je kunt dit alles bijhouden in handige apps zoals, Fatsecret, Fitatu, MyFitnessPall.com en zo zijn er nog meer , het is even kijken welke je het meest overzichtelijk vind dus gewoon uit proberen.


Welke producten mag ik ?

Als er in 100gr 5 koolhydraten  of minder zit mag en het hebben. Altijd bekijken vanaf de 100gram. 


Als je dit weet is het natuurlijk de vraag wat kan ik eten?
Heel veel! Toen in begon heb ik deze dingen in huis gehaald :
Vis

Ongeklopte Slagroom
Ei

Vloeibare Zoetstof
Kip
Kokosolie
Bloemkoolrijst

Dit was puur om te kunnen starten, ik had verder nog geen idee wat ik er allemaal van kon maken, ik wist dat ik geen koffiemelk meer mocht en dat je deze kunt vervangen door ongeklopte slagroom. Koffie is erg belangrijk dus ongeklopte slagroom was een grote prio!
Er is een extra rubriek geopend op Viva Valentina waar ik lekkere recepten zal plaatsen waar je o.a. de bovenstaande producten voor kunt gebruiken. Je kunt dit  hier vinden.

Zoals ik al eerder zei word vet je nieuwe brandstof, dus zul je genoeg vetten moeten eten. "Maar ik wil toch juist vet verbranden, waarom moet ik dan zoveel vetten eten" Zonder die vetten verbrand je niks en sta je stil qua gewicht of kom je zelfs aan!! Het is erg belangrijk de waardes per dag te halen , uiteraard is het goed om wel een beetje te schommelen en niet elke dag het zelfde te eten. Het is ook erg belangrijk om veel water te drinken, dit is om je afvalstoffen af te voeren.

 

 

Als je dit alles goed doet zul je in Ketose raken, als je in Ketose bent is vet je brandstof. Je kunt testen of je in Ketose bent doormiddel van een Ketostix, deze kun je verkijgen via internet of bij je apotheek.
De Ketostix werkt eigenlijk het zelfde als een zwangerschapstsestverkleurd daarna het vakje, dan ben je in Ketose.
Je moet deze test 2 tot 2,5 uur na je avondmaaltijd doen , doe je dit op een ander tijdstip dan kun je een valse uitslag verwachten.

Je mag nooit honger hebben! Het is erg belangrijk dat je regelmatig eet , 5 keer per dag is goed maar 3 keer per dag is ook goed , als je maar aan je waardes komt en nooit honger hebt!
Klinkt fantastisch toch, geen honger lijden?
Het is de bedoeling dat 2/3 van je voeding uit groenten bestaat, ik ben niet zo'n groente eter en dacht dat ik hiermee echt een probleem zou krijgen en dat het voor mij onmogelijk zou zijn om dit vol te houden. Maar niks is minder waar! Ik kan dit prima doen, dingen zoals Bloemkoolrijst en courgette spaghetti maken het al een stuk makkelijker. Ook kun je groente smoothies maken , dan krijg je ook al veel binnen. Je mag fruit waar in het engels "berry" in voor komt , maar ook daar mag je maar een beperkt aantal (30gr) van, net zoals met zuivel(100gr), als je hier teveel van eet kun je stil komen te staan en dat willen we natuurlijk niet.

Wat zijn de voordelen ?


- je verliest gewicht zonder dat je honger hebt
- het heeft een goede uitwerking op je cholesterol
- je bloeddruk word lager
- je vetverbranding word sneller
- je hebt meer energie
- je triacylglycerol niveau verlaagd, hierdoor kun je minder last hebben van bijvoorbeeld angsten.

 

 

Wat zijn de nadelen ?

 

- je krijgt een slechte adem

Dit is op te lossen door cb12 mondwater en mondspray
- je kunt minder energie hebben*

Dit verschilt per persoon, ik barst van de energie , andere zijn lusteloos. Dit kan zich afwisselen per aantal weken.
*uit vetten is moeilijker energie te halen dan uit koolhydraten.
- afkickverschijnselen van suikers
Je lichaam moet wennen en daardoor kun je last krijgen van misselijkheid, licht in je hoofd voelen, vermoeidheid, zwak voelen, koud voelen, diarree of hoofdpijn.

- gebrek aan vitamines en vezels
Hiervoor kun je een goede Multi vitamine slikken en magnesium tabletjes gebruiken.


Hoe gaat het mij af ?


Sceptisch
 als ik was zo positief ben ik nu! Het gaat me zo goed af! Dit komt vooral ook doordat je lekkere dingen mag, zoals af en toe een stukje pure chocolade, handje walnoten etc. je kunt ook lekkere baksels maken ( belangrijk is dat je dit pas na 2 weken doet , zodat je goed in Ketose bent) en alle lekkere gezonde gerechten vind ik erg leuk om uit te proberen , ik heb geluk dat ik zo'n topchef als vrouw heb want zij maakt de lekkerste gerechten.
Ik leer nieuwe dingen eten en vind het erg leuk me er zo in te verdiepen. Mijn schildklier laat ik regelmatig prikken en dit heeft tot nu toe nog geen negatief effect op m'n schildklier gehad.
En waar het natuurlijk allemaal om gaat, ik ben in 2,5 week 5kg kwijt geraakt, dit is me sinds m'n schildklierprobleem nooit meer gelukt.

Let wel, de eerste week verlies je veel vocht, mooi meegenomen maar wees niet teleurgesteld als het de weken erna minder hard gaat.

Ik zal hier regelmatig laten weten hoe het er mee gaat en wat de tussenstand is & in de rubriek lekkere recepten plaatsen.

Als je vragen hebt mag je me gerust een berichtje sturen via het contactformulier of mijn Facebookpagina of Instagram.

 

Liefs,

Leonie 


Bron hoofdafbeelding Pixabay